Wybór domeny dla Twojej strony www ma bardzo istotne znaczenie. To właśnie domena staje się swoistą nazwą, która będzie charakteryzowała Twoją działalność i umożliwiała jej rozpoznanie. Dobrze dobrana domena ułatwi też rozreklamowanie strony, a co za tym idzie, Twojej firmy, w naturalny sposób. Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie zastanawiasz się jaka domena będzie najlepsza i jakie czynniki warto mieć na uwadze przy jej wyborze. Przyjrzyjmy się kilku aspektom, o których powinien pamiętać każdy, kto chce założyć stronę internetową.

Czym jest domena internetowa

Na początek zastanówmy się nad tym, czym w ogóle jest domena internetowa. Najprościej rzecz biorąc, jest to nazwa reprezentująca daną stronę. Pojawia się ona w pasku wyszukiwania i pozwala na jej identyfikację. Bardzo często jest to nazwa firmy, w przypadku blogerów to często imię i nazwisko, a w jeszcze innych przypadkach, chwytliwa nazwa, która wpada w ucho. Wybór domeny dla strony internetowej jest niezbędny, gdyż żadna strona nie może funkcjonować bez domeny. Jej określenie jest w zasadzie jednym z pierwszych kroków do stworzenia swojej własnej strony internetowej.

Jak wybrać najlepszą domenę

Wiemy już, że domena jest niezbędnym elementem strony internetowej i że jej wybór ma pomóc w rozpoznawalności naszej firmy, czy działalności. Jednak to nie wszystkie czynniki, które mają wpływ na to jaka nazwa powinna znajdować się w domenie. Poza samą nazwą ważną kwestią jest również obecność polskich znaków lub ich brak, fakt czy w domenie ma być zawarta nazwa zagraniczna, a także rozszerzenie domeny. Skupmy się na wszystkich tych oraz kilku innych czynnikach, aby ocenić w jaki sposób wybrać najlepszą dla naszej firmy domenę, która będzie jej znakiem rozpoznawczym.

Domena co to

Domena pl, czy inne rozszerzenie

Na początek zastanówmy się nad rozszerzeniem domeny. Jeżeli prowadzimy działalność w Polsce i nie planujemy rozszerzać jej wpływów za granicę, domena .pl jest idealnym rozwiązaniem. Niestety, może się tu pojawić pewien problem. Domeny o tym rozszerzeniu są bardzo często wybierane, dlatego może ona być po prostu niedostępna. W takim przypadku być może przychodzi nam na myśl wybranie rozszerzenia domeny .com, co również będzie dobrym wyborem, jednak tutaj może się pojawić podobny problem. W niektórych przypadkach, rozwiązanie problemu może być rozszerzenie .net, a jeżeli firma ma zasięg regionalny możemy bez problemu wybrać takie rozszerzenia jak  chociażby waw.pl, czy slask.pl. Kolejną kwestią jest rodzaj działalności Twojej firmy. Jeżeli prowadzisz działalność fundacji lub jakiejś instytucji, warto wybrać rozszerzenie .org. Z drugiej strony, istnieje wiele nowych rozszerzeń, takich jak .marketing, .auto, .coffee, itd. Warto z nich korzystać, aby od razu wskazać na charakter działalności firmy.

Jaka powinna być nazwa domeny

Jeżeli wiemy już jakie rozszerzenie wybrać, przejdźmy do samej nazwy domeny. Tutaj warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim musi być ona łatwa do zapamiętania i przekazania w formie ustnej. Zdarza się, że musimy podać adres naszej strony telefonicznie i jeśli jest ona zbyt skomplikowana, pojawia się problem. Poza tym, skomplikowana domena jest trudna do zapamiętania i klienci mogą ja bardzo łatwo zapomnieć. Kolejną kwestią jest długość domeny. Chociaż dozwolone jest wpisanie do 63 znaków, to jednak użytkownicy nie zapamiętają tak długiego ciągu. Poleca się stosowanie nazw o maksymalnej długości 12 znaków. Uważa się je za bardzo łatwe do zapamiętania, jeśli nie posiadają żadnych znaków specjalnych i nie skomplikowanymi nazwami zagranicznymi.

Domena pl

Domena nawiązująca do Twojej działalności

Najlepsza domena to taka, która jest nazwą Twojej firmy lub w bezpośredni sposób nawiązuje do jej działalności. Przyjrzyjmy się pewnemu przykładowi: Załóżmy, że posiadasz firmę o wdzięcznej nazwie Lotos i chcesz założyć domenę o takiej właśnie nazwie. Okazuje się niestety, że domeny wszystkimi rozszerzeniami, które bierzesz pod uwagę są już zajęte. W tej sytuacji możesz posłużyć się charakterem Twojej działalności. Jeśli jest to na przykład studio fotograficzne możesz pomyśleć o nazwie fotolotos.pl lub innej podobnej. Wiele będzie zależało od Twojej pomysłowości oraz kreatywności. Im bardziej prosta i wpadająca w ucho nazwa, tym lepiej dla Ciebie i Twoich klientów.

Typosquatting – jak zabezpieczyć domenę

Przy wyborze domeny warto pomyśleć również o tym jakie ewentualne błędy mogą zrobić Twoi potencjalni klienci w jej nazwie. Nawiązując do wspomnianej wcześniej przykładowej nazwy fotolotos.pl, można pomyśleć, że użytkownik może wpisać w przeglądarkę nazwę foto-lotos.pl lub fotolotos.com, lotosfoto.pl, itp. Inne firmy mogą wykorzystać to zjawisko i stworzyć stronę o takim adresie. Jest to tak zwany typosquatting, który jest stosowany na dość szeroką skalę. Warto więc wykupić również takie domeny, chociaż nie będziemy na nich tworzyć dodatkowych stron i ustawić na nich przekierowania do strony właściwej. Warto wziąć pod uwagę również fakt jakie literówki mogą pojawić się w nazwie wpisywanej przez użytkowników.